Följ pengarna

En kommunikatör, Jesper Falkheimer, skriver i fackförbundet DIK:s tidning om kritiken mot kommunikatörer och PR-folk, som han uppfattar som orättvis. En överväldigande majoritet av kommunikatörerna är högutbildade och kritiskt tänkande personer som lägger sin tid på seriösa kommunikationsinsatser som gynnar organisationers mål, skriver Falkheimer. ”När det gäller motsättningen mellan antal journalister och kommunikatörer är denna feltänkt. Det är rätt att granskande journalister är viktiga för samhället. Men de flesta kommunikatörer arbetar inte alls med att manipulera sin omgivning eller journalister”.

Kommentaren är talande för just det problem som uppmärksammas i diskussionen om den fria journalistikens kris och det ökande antalet aktörsdrivna kommunikatörer. Falkheimer vill ha det till att resultatet av arbetet är en personlighetsfråga. Men poängen är inte om kommunikatörer är kritiskt tänkande individer eller inte, utan att den som är anställd för att gynna en viss verksamhet inte kan kritisera den utåt med mindre än att vara whistleblower. Journalisten, däremot, har som uppgift att granska verksamheter och synliggöra problem. Även i diktaturer finns det PR-folk. Bara fria samhällen har oberoende media.

Det brukar kallas ”follow the money”, alltså följ pengarna. Första regeln när det gäller att bedöma en utsaga är att ta reda på vem som betalat för den. Det kan som Falkheimer skriver finnas mening med PR och lobbyverksamhet. Men att sudda ut gränserna för detta, och det fria ordet och kritiken, är att underminera det öppna samhället.

About Sofia Lilly Jönsson

Musikvetare och kulturskribent i Stockholm, chefredaktör och ansvarig utgivare för Evangelium. Döptes en månad gammal, förstod varför trettio år senare.
This entry was posted in Evangelium kommenterar. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>