Gudstjänst mot nazister fel väg

Minns ni den här bilden? Den föreställer kristna som bildat ring runt muslimer i bön. Jag kommer inte längre ihåg vilken konflikt saken gällde. När man letar litegrann på internet hittar man exempel på solidarisk markering från båda hållen: ibland är det muslimer som vakar över en kyrka.

Det som Svenska kyrkan bör göra på 1 maj är samma sak. Respektera att den dagen är arbetarrörelsens internationella dag och ställ upp längs demonstrationsvägarna om ni inte vill gå med i tåget. Strunta i nazisterna. Låt de döda begrava sina döda. Att göra gudstjänst av politik är aldrig rätt väg, men att som kyrka delta i världen alltid.

tn0server612filename2gvcl

About Sofia Lilly Jönsson

Musikvetare och kulturskribent i Stockholm, chefredaktör och ansvarig utgivare för Evangelium. Döptes en månad gammal, förstod varför trettio år senare.
This entry was posted in Evangelium kommenterar, Svenska kyrkan. Bookmark the permalink.

19 Responses to Gudstjänst mot nazister fel väg

  1. LeoH says:

    Trots att jag en stor vän av gudstjänster, så håller jag helt med dig. 1 maj är ingen lämplig gudstjänstdag.

  2. Dr C says:

    I den romersk-katolska traditionen firas Josef Arbetaren just den 1 maj. Du menar väl inte att det är fel att fira gudstjänst den dagen (eller någon annan dag)?

    Samtidigt förstår jag inte vad du menar med ”[a]tt göra gudstjänst av politik är aldrig rätt väg, men att som kyrka delta i världen alltid”. Hur skulle kyrkan kunna vara kyrka utan att delta i världen och därmed också delta i samhällsdebatten? Vad jag har förstått handlar det om en vanlig högmässa. Och alternativet till att (Svenska) kyrkan i Jkp INTE gör något tror jag hade varit mer förödande än det som nu planeras.

    • Sofia Lilly Jönsson says:

      Ja jag fick just igår berättat för mig att den dagen infördes i katolska kyrkan 1955 som en motreaktion på arbetarrörelsens demonstrationer. Så mycket tradition var det i den tydligen.

      Jag menar att det är fel att fira gudstjänst i något politiskt syfte. Och som sagt finns det andra saker som kyrkorna kan göra än gudstjänster.

      För att utveckla lite: nazisterna har valt 1 maj som en provokation. De försöker att blanda bort korten och stjäla fokus från arbetarrörelsen. Det gäller för alla att inte gå med på den provokationen och inte göra dagen till deras. Låt dem få tåga på en lämplig åker, som DN skriver idag.

    • LeoH says:

      Nazisterna vill provocera det traditionella 1 majtåget. Då är det lite märkligt om kyrkan har högmässa eller gudstjänster som svar på den provokationen. För mig, som inte deltagit i något 1 majtåg på flera år, känns det mer naturligt att gå i 1 majtåget, vilket jag också skulle göra om jag bodde i Jönköping.

  3. Dr C says:

    Jag är medveten om att Josef Arbetarens dag är en ung tradition inom den katolska traditionen. Och att den också kan förstås som en reaktion mot socialismen – eller en flirt med katoliker hemmahörande i arbetarrörelsen!

    Förstår dig fortfarande inte, eftersom jag menar att varje gudstjänst som firas har ett syfte, inte sällan ett politiskt – vilket blir ännu tydligare i ett samhälle där hatet, lögnen och våldsideologier tillåts manifestera i det öppna. Om vi ska tillåta dessa krafter att existera – vilket jag motvilligt inser att vi bör göra eftersom motsatsen är en farligare väg att gå – måste vi också vara beredda att hitta nya nygamla vägar att bemöta dem. Om det så kräver att gudstjänster kan firas i ett politiskt syfte, om du vill. Det behöver dock inte förringa arbetarrörelsens plats i samhället! Solidaritet är inte något socialismen har monopol på, det är en kristen dygd!

    En lämplig åker, gärna.

    • Sofia Lilly Jönsson says:

      Den här gudstjänsten har ett tydligt politiskt syfte. Jag är medveten om att kyrkan och politiken kan ha gemensamma mål som solidaritet och delande, men här gäller det att backa några steg och se vad extremhögern försöker åstadkomma och inte låta dem göra det.

  4. Dr C says:

    Så – vad är alternativet? Att kasta gatsten eller sitta med armarna i kors? Om vi nu inte hittar en lämplig åker åt dem, vill säga.

    Som icke-medlem i SvK blir jag glad över att läsa om sådana här initiativ. Lika glad som jag blir bedrövad över att det skall behövas. Eller att nazismens fula tryne åter syns i det öppna. Skall tilläggas: många andra ”manifestationer” som SvK genomfört/genomför ställer jag mig frågande till. Men här tycker jag det är befogat.

    Vi riskerar att få ett tredje största riksdagsparti som är tydligt främlingsfientligt och där flera representanter mer eller mindre öppet saluför nazistiska ideal. Kan en sådan här manifestation få någon att avstå att rösta på dem alternativt gå och rösta på något annat, demokratiskt sinnat parti. Fine!

    Tack för ordet!

  5. Dr C says:

    Ser inte motsättningen mellan att uppmärksamma arbetarrörelsen och samtidigt markera mot ett samtidigt pågående antidemokratiskt arrangemang? Vad säger representanter för V, S och SAP i Jönköping – anser de att gudstjänsten utmanar ”det dagen är ägnad” för? Jag anar att nazisternas närvaro är en värre kränkning av Arbetets dag och jönköpingsborna än en svenskkyrklig/ekumenisk manifestation. Men jag kan ha fel.

    • Sofia Lilly Jönsson says:

      Jag har inte frågat vad representanter för V, S och SAP i Jönköping tycker – jag är en fri debattör som tänker och talar självständigt. Självklart är nazisternas närvaro en kränkning av dagen. Det är själva poängen med deras närvaro. Därför ska man inte gå dem tillmötes i den provokationen. Nu börjar jag upprepa mig. Om det inte kommer något nytt argument tror jag att det är tydligt nu vad jag anser.

      • Sofia Lilly Jönsson says:

        ”V, S och SAP” förresten, vad menar du? Haha jag bara upprepade. S är ju SAP?

        • Dr C says:

          Jo, jag insåg mitt misstag där. För ivrig.

          Hur som helst – efter att dagen D nu är över och efter att ha sett hela gudstjänsten – kan jag inget annat än att glädjas över, inte ”gudstjänst mot nazister” som du skriver, en gudstjänst med fokus på solidaritet och medmänsklighet.

          Att man låter kyrkklockorna ringa i två stora kyrkor i över en timma för att varna för fara är en av de mäktigaste manifestationer FÖR något positivt, som jag någonsin upplevt från svenskkyrkligt håll under min halvlånga livstid. Så mycket mer påtagligt i ordets rätta bemärkelse och i jämförelse med tröttsamma blogginlägg från tyckare, inomkyrklig debatt och annat utmattande.

          • Sofia Lilly Jönsson says:

            Nej det var väl inget förvånande att du inte bytt åsikt.

  6. Ulf Hjertén says:

    Om kyrkan vill manifestera sin solidaritet med förtryckta, segregerade, fattiga och frihetslängtande så finns det hur många aktivitetsidéer som helst. Det är bara att släppa loss det fantasifulla skapandet. Gör man det 1 maj så kanske det finns möjligheter till ett fruktbärande samarbete med andra ideella organisationer ex. någon av arbetarrörelsens olika grenar. Bara för att det är en röd dag i almanackan behöver man inte tänka i gudstjänsttermer.

  7. Jonas Nilsson says:

    Tack för blogg. Utan att känna till hur denna gudstjänst utformas och vilka som bjuds in förefaller evangeliet ändå ställa den kritiska frågan till den självgode. Tänk om det är ”nazisters” sällskap vår Mästare ber att vi ska söka?! Vilka är vårt samhälles mest föraktade? ”Tiggare”? ”Kyrktanter”? ”Hallickar”? ”Langare”? ”Nazister”? ”Kapitalister”?
    Fira mässa bland bemanningsföretagens timanställda – men de kommer inte för de måste sitta hemma och passa ev. jobb. De behöver sökas upp. Men till de arbetsplatserna kommer man inte in med mindre än diverse passerkort.
    Växjö stift har haft projekt på det stora terminalområdet Torsvik i Jönköping. Men jag begrep aldrig på vilket sätt de anknöt till det kyrkfolk som faktiskt jobbar där, inte minst invandrare. Det föreföll mest ordnas via företagsledningar och fack.
    1 maj kunde vara incitament till församlingarnas medarbetarlag att åtminstone bli klara över vilka arbetsplatser som församlingen rör sig på och medvetandegöra sig något om hur det fungerar där, t.ex. be för varje sådan arbetsplats.

    • Sofia Lilly Jönsson says:

      Ja möjligen, eller så kunde man väl bara låta dagen vara arbetarrörelsens egen och följa kyrkoåret…

    • Hans Odeberg says:

      Ditt inlägg är inspirerande, Jonas.

      Mitt förslag, ifall nazister någonsin får för sig att marschera i min lilla by, är att kyrkan rör till ett gigantiskt kok ärtsoppa och ställer sig och bjuder både demonstranter och motdemonstranter på en värmande lunch. Och samtalar om Jesu radikala budskap, öga mot öga.

      Det är alldeles för lätt att sitta på sin kant och ta avstånd från andra grupper. Och det är väl just det vi ogillar hos de främlingsfientliga?

      Om vi låter klockorna varna för nazister, vad blir nästa steg? Skall vi ringa när muslimska brödraskapet har möte? När revolutionär vänster tågar i Lund? Till sist kommer klockorna gå dygnet runt.

      • Sofia Lilly Jönsson says:

        Eller flagga med Prideflagga på kyrktornet – jag föreslog röd flagga på första maj, men det verkar ingen vilja anamma. Du har helt rätt, att i kyrkans namn ta avstånd från människor oavsett deras åsikter är fel. Det är fel. Det gör en INTE till Dietrich Bonhoeffer.

Lämna ett svar till Hans Odeberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>