Katolska makar

IntervjuUr min synvinkel som präst och före detta katolik var en av de mer intressanta stunderna i gårdagens prinsessbröllop när Ebba Kleberg von Sydow samtalade med de två vigselprästerna efter vigseln, biskop emeritus Lars-Göran Lönnermark och Michael Bjerkhagen. Först var det bara lite allmänt prat, sen kom följande fråga från Ebba:

Ebba: Vad innebar det för själva gudstjänsten, vigseln, att Chris är katolik?
Lars-Göran: Ingenting.
Michael: Nej, alltså. Det är ju samma kristna tro, så att det är inga stora skillnader.
L: Men vår ordning var ju inte påverkad av det, utan vi följde Svenska kyrkans ordning.
E: Men, visst är det så att om det ska bli ett giltigt äktenskap enligt katolsk ordning, så måste löftena anges inför en katolsk präst också?
L: Va, vad sa du? På svenska?
E: Nä, att de måste inför en katolsk präst också?
L: Jaja, jojo, det är möjligt att det här kan bedömas olika på olika håll. Men alltså, i princip är ju detta en giltig vigsel överallt. Sen kan man ha synpunkter på hur sakramental denna vigsel är då.

Här börjar man undra vad som egentligen hände. För Ebba har ju helt rätt. Magnus Nyman, katolsk präst, uttalade sig om det i Dagen redan i samband med förlovningen.

Löftena kan bara anges inför en katolsk präst för att det ska vara ett giltigt katolskt bröllop. Annars kan det upplösas, säger Magnus Nyman.

Alternativet är att be biskopen om en särskild dispens, om det av någon anledning inte skulle vara möjligt. ”Väljer man däremot att gifta sig lutherskt utan dispens så tar man därmed ett formellt steg bort från katolska kyrkan.”

Lars-Göran har förstås rätt i att det är en giltig vigsel. Inför staten. Inför Svenska kyrkan. Med stor sannolikhet även inför Gud. Men inte inför katolsk kyrkorätt.

Här utmönstrar sig några möjliga scenarion:

1. Chris har fått dispens. Men av någon anledning vet vigselprästerna inte ens om att han behöver det.
2. Chris har inte fått dispens. Bryr sig inte om det. Prästerna vet inte om att det egentligen ska vara så. Vilket är lite märkligt med tanke på att det skrivits en del om det i media.
3. Chris har inte fått dispens. Bryr sig inte om det. Prästerna vet om att det behövs, men har lovat att de inte ska prata om den här saken i media. Man vill ha inte ha uppmärksamhet kring frågan. Och så försöker de snirkla sig ur det i TV.

Eller finns det flera möjliga tolkningar av situationen?

About Pär Parbring

Präst i Skellefteå Sankt Olovs församling. Döpt i Svenska kyrkan, uppvuxen och konfirmerad i katolska kyrkan. Rekonverterade och blev präst. Fortfarande en ganska katolsk lutheran. Snöar lätt in på många saker, allt från enstaka grekiska ord i bibeln till mixtrande med android-mobiler.
This entry was posted in Evangelium kommenterar. Bookmark the permalink.

13 Responses to Katolska makar

  1. Sven Palmquist says:

    Bra att denna fråga belyses för det börjar bli allt vanligare att makar från olika trossamfund vigs i Svenska kyrkan. Trist att prästerna inte tagit hänsyn till detta i det här fallet och svaret anser jag vara ganska arrogant och kan i förlängningen leda till en mycket negativ debatt och inställning till Svenska kyrkan från andra trossamfund vilket inte gagnar inte någon ur ett ekumeniskt perspektiv. Även om vigseln är juridiskt giltig är det viktigt att ta hänsyn till båda makarnas kyrkotillhörighet och ta reda på hur det står till med eventuella dispenser eller om vigsellöftena ska uttalas även för en präst/pastor i annat samfund för att vara giltigt ur ett mer andligt perspektiv för båda makarna. Det hör till god sed och främjar till goda relationer med andra trossamfund vilket kommer att behövas allt mer framtiden.

    • En lärare på pastoralinstitutet i Uppsala kommenterade på facebook med att man numera har ett pass där om just sådana här frågor. Och enligt ytterligare facebookkommentarer av katolska vänner har ingen kontakt tagits med biskop Anders (Arborelius) om att det skulle bli någon dispens. En konstaterar också att Lönnermark borde veta, ”detta tas upp i biskopsbrevet om kyrkliga handlingar i mångreligiös kontext som kom förra våren.”

      Mycket pekar alltså på att brudparet inte vill göra någon stor sak av det. Och att Lönnermark borde ha slingrat sig snyggare på en fråga man hade kunnat räkna ut skulle ställas förr eller senare. Jag vet ärligt talat inte vad som hade varit bra att säga, om man både har en slags själavårdande relation att ta hänsyn till (gentemot brudparet) OCH inte vill ljuga inför hela folket…

  2. Cecilia says:

    De kan ju ha (eller ska) avgett löftena inför en katolsk präst också men vill inte att det ska komma ut. Fast prästerna hade nog ingen koll tror jag, verkade verkligen inte så.

    Eftersom Chris inte vill konvertera (har jag löst någonstans) tror jag att de avger löftena för en katolsk präst också. En annan gång och i största hemlighet. Hel Madeleines utstyrsel kändes väldigt katolsk (påminde) plus att om jag inte missminner mig är Silvia fortfarande katolik så det är nog inte främmande för Madeleine.

  3. Andreas Hanberger says:

    Silvia har alltid varit protestant.

  4. Sofia Lilly Jönsson says:

    Anledningen till att vi började diskutera det här är ju att frågan är intressant kyrkorättsligt. Det är ju trots allt just detta – vigseln – som hela saken handlar om, inte klänningarna eller maten (även om det kan verka så på SVT:s bevakning). Så när prästerna äntligen tillfrågas och svarar så märkligt blir det ju ännu mer intressant. För mig blir det ännu ett exempel där Svenska kyrkan inte tar chansen att stå för sin egen identitet och verkligen redovisa alla aspekter av vad det innebär att höra till just den här kyrkotraditionen. Det behöver verkligen lyftas fram för det undergräver intresset för Svenska kyrkan (kan man tänka sig att någon av alla designers som intervjuades på direkt fråga skulle underlåta att diskutera aspekterna av ett visst tygval?). Men om brudparet, som Pär skriver, inte ville göra någon stor sak av det är det en annan sak. För jag tror att alla inblandade självklart har satt sig in noga vad det innebär att Chris och Madeleine hör till olika kyrkotraditioner. Det tror jag absolut att de har kollat upp för längesen.

    • Judith Fagrell says:

      Jag är helt övertygad om att alla inblandade parter har koll på det här, precis som du skriver, Sofia. Kanske blev vigselförrättarna överraskade av en oväntat påläst journalist? Så att de inte fann sig riktigt i situationen? Inte vet jag, men händelsen väcker som sagt flera intressanta problem. Först grundfrågan om de kyrkorättsliga aspekterna, sedan frågan om kyrkliga företrädares tydlighet om den svenskkyrkliga identiteten. Sedan väcker det ju ekumeniska spörsmål också, alltså hur vi behandlar våra systerkyrkor. jag blev uppmärksammad av en romersk-katolsk vän på att Svenska kyrkan och Sveriges katolska stift 1999 gav ut en skrift med namnet ”ekumeniska äktenskap, pastorala råd”. I biskopsbrevet om ”de kyrkliga handlingarna i mångkulturell kontext” som Pär nämner i en kommentar hänvisas till detta dokument. Det blir sommarläsning för mig.

  5. Judith Fagrell says:

    Här kommer ett förtydligande från biskop Lönnermark i Kyrkans tidning: http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/oneills-aktenskap-med-prinsessan-giltigt-enligt-katolska-kyrkann

  6. Mattias says:

    Minns att gamle Bengt Wadensjö efter sin pension förrättade flera vigslar i sitt gamla stift där dals- och värmländskor gifte sig med sydeuropeiska (katolska) män. Spelade vid en del av dessa förrättningar, eftersom jag bodde i Dalsland runt 2003-04. Han använde då HB 86 som grund, med tillägg v vissa element ur katolskt vigselformulär, och verkar haft något slags stående dispens med Sveriges katolska stift, eftersom det alltid var han som tog dessa vigslar.

  7. Maria says:

    Gäller en svensk vigsel i andra länder? Jag känner till svenska par som gift sig utomlands, men har då behövt upprepa vigseln i Sverige för att den ska gälla juridiskt i Sverige.
    Eftersom Chris O´neill inte är, och heller inte tänkt bli, just nu i alla fall, svensk medborgare, behöver då prinsessparet upprepa vigseln i hans hemland? I så fall är det väl troligt att de gör det inför en katolsk präst, om de vill att vigseln ska gälla inom katolska kyrkan.

    • Sofia Lilly Jönsson says:

      Ja, en svensk vigsel gäller utomlands (åtminstone i USA…). Det är ju skillnad på nationer och kyrkor. Diskussionen här gäller bara katolsk respektive luthersk kyrkorätt, och katolska kyrkan finns ju också i Sverige.

Lämna ett svar till Pär Parbring Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>