Vidrig konstsyn

Jag vaknade upp till en vidrig text. Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt ger sig på Dramaten, för hon vill bli kulturminister och vet att texter som denna väcker statsministerns intresse inför en valrörelse som måste vara offensiv.

För en tid sedan fick Ernst & Young i uppdrag att jämföra Stadsteatern med ett antal teatrar samt att komma med förslag om hur teaterns mycket framgångsrika arbete ska kunna fortsätta.

Särskilt intressant i denna rapport är givetvis jämförelsen med Dramaten som är någorlunda jämnstor mätt i offentliga anslag, 217 miljoner kronor för Dramaten respektive 270 miljoner kronor för Stadsteatern, och som båda ligger i Stockholms innerstad.

Varje teaterbesök vid Stadsteatern subventioneras i genomsnitt med 519 kronor, medan samma siffra för Dramaten är 916 kronor. Det betyder att Stadsteatern är nästintill dubbelt så effektiv i att utföra sitt kulturpolitiska uppdrag jämfört med Dramaten. Att döma av recensioner och publikundersökningar resulterar inte den dubbelt så dyra biljetten i dubbelt så hög kvalitet.

Såhär fortsätter det. Kostnader, siffror, effektivisering, produktion. Sjöstedt kräver att Dramaten ska ”förklara för både mig och skattebetalarna på vilket sätt detta är viktigare än att skapa flera arbetstillfällen för kulturskapare och mer kultur åt allmänheten.”

Det här är en vidrig konstsyn och det säger jag inte för att jag är blind för ”the bottom line” som det heter i USA utan för att jag fattar, på ett mycket mer essentiellt sätt än någon som går via Ernst & Young för att förstå hur Dramaten arbetar, att konstnärligt arbete kräver tilltro, arbetsro, och kontakt med sina rötter. Om Dramaten behöver effektivisera – det är självklart så att formerna för kreativt arbete utvecklas – så kommer idéerna ur arbetet självt från dem som känner det inifrån och inte från någon redovisningsbyrå som kostar mycket mer än Stadsteatern och Dramaten tillsammans att hålla under armarna.

Faktiskt är det så att även om inte en enda uppsättning gick ut till publiken skulle det ändå vara värdefullt att det finns människor som ägnar sina dagar åt teater. Det är ett immunförsvar i samhället att instrumenten odlas, som en genbank med kulturväxter, som ett kloster där karmelitsystrar ber för världen bakom stängda väggar. Så kommer det aldrig bli på Dramaten, eftersom teatern lever i mötet med publiken, men det är viktigt att hålla i minnet att själva arbetet i sig är värdefullt.

Jag skriver detta här, på Evangeliums blogg, för att påminna om att vi behöver en kyrka som, både i ord och handling, i grunden förstår att kyrkans konstsyn måste vara en annan än den kulturborgarrådet ger uttryck för idag.

Vi har redan sett att effektiviseringsspråket letat sig in i en kyrka som gärna jämför sig med företagen. Konserter i kyrkan härmar konserter på konserthusen. Jag är djupt oroad och tror att det skadar själva grunden för kyrkans liv om den såhär ganska oreflekterat tar efter tidens melodi i kulturpolitiken.

Som jag förstår det är Guds mening en annan: I begynnelsen var skapandet. I begynnelsen var lusten att skapa. Vår Gud är en skapande Gud, vi är skapade till Hans avbild. Vi är alltså skapade för att skapa. Det är handlingen, görandet, verbet som är poängen här – inte någon ”produkt” som man skapar åt någon annan och som är mätbar enligt kvantitativa modeller. Det borgerliga samhälle som byggde institutioner som Dramaten förstod det här och älskade sina skapande konstnärer. Det borgerliga samhälle vi har i Sverige idag är något helt annat (jag blir missförstådd så ofta när jag använder termen ”borgerlig” att jag börjar önska att det fanns ett annat ord.)

Kyrkan ska vara kyrka i sin tid. I vår tid betyder det att kyrkan måste stå upp för skapandet. Det är just nu hennes främsta kulturuppdrag.

About Sofia Lilly Jönsson

Musikvetare och kulturskribent i Stockholm, chefredaktör och ansvarig utgivare för Evangelium. Döptes en månad gammal, förstod varför trettio år senare.
This entry was posted in Evangelium kommenterar. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>